KESÄN SUURKONSERTIT ANTOIVAT KÄVIJÖILLE UNOHTUMATTOMIA ELÄMYKSIÄ JA TOIVAT HELSINKIIN 114 MILJOONAA EUROA – COLDPLAY JA METALLICA ISOIMMAT VETONAULAT

Julkaistu 20.8.2024

Olympiastadionilla kesä- ja heinäkuussa järjestetyt seitsemän stadionkonserttia toivat Helsinkiin merkittävää taloudellista hyötyä, kun tapahtumakävijät käyttivät vierailujensa aikana yhteensä 114 miljoonaa euroa. Kävijät olivat tapahtumiin poikkeuksellisen tyytyväisiä.

Kuluvana kesänä Helsingissä on saatu nauttia maailmanluokan tähtien konserteista. Kesäkuussa Olympiastadionilla esiintyi Metallica kahdella konsertillaan, heinäkuussa puolestaan nähtiin Bruce Springsteen and The E Street Band sekä neljä loppunmyytyä stadionkonserttia soittanut Coldplay. 

-       Iloitsemme näiden konserttien elävöittävästä ja iloa tuottavasta vaikutuksesta. Tapahtumakävijät kuvailivat Helsinkiä toimivana, turvallisena ja elävänä tapahtumakaupunkina. Tämä on meille erittäin hyvä signaali, kun kehitämme tapahtumallisuutta, sanoo Helsingin kaupungin brändi ja tapahtumat -yksikön päällikkö Sanna Forsström. 

Live Nation Finlandin järjestämät seitsemän stadionkonserttia toivat Helsinkiin merkittävää taloudellista hyötyä, kun tapahtumakävijät käyttivät vierailujensa aikana yhteensä noin 114 miljoonaa euroa. Tästä summasta valtaosa, noin 100 miljoonaa euroa, tuli Helsingin ulkopuolelta saapuneiden kävijöiden kulutuksesta. Noin 53 miljoonaa euroa käytettiin Olympiastadionin ulkopuolella Helsingin alueen palveluihin ja ostoksiin.

Ikimuistoiset konsertit paransivat tyytyväisyyttä elämään

Tapahtumakävijät olivat poikkeuksellisen tyytyväisiä tapahtumiin. Tapahtuman suositeltavuutta kuvaava NPS-luku oli Coldplayn konserteissa 90, mikä on erittäin korkea luku. Jopa 97 prosenttia Coldplayn konserteissa kävijöistä koki, että tapahtuma paransi heidän tyytyväisyyttään elämään. Coldplayn konserttikävijöistä 91 prosenttia piti tapahtumaa ikimuistoisena. Lähes 97 prosenttia vastaajista koki olonsa turvalliseksi vierailun aikana. Nämä luvut korostavat, että tapahtumakokonaisuus oli kokonaisuudessaan onnistunut, ja kävijät olivat erittäin tyytyväisiä tapahtumien järjestelyihin. 

Myös järjestäjät pitävät kulunutta konserttikesää erittäin onnistuneena.

-       Tapahtumakesä oli historiallinen. Kävijäennätysten lisäksi pääsimme tekemään sitä missä olemme kumppaniemme kanssa parhaita: yhdistämään hienot artistit faniensa kanssa luoden mieleenpainuvia, elämänlaatua parantavia hetkiä sekä tuottaen taloudellista hyvää, iloitsee Live Nation Finlandin toimitusjohtaja Tomi Saarinen.

-       Uudistettu Olympiastadion on palannut onnistuneesti maailmanlaajuisten kiertueiden toteutuspaikaksi, joka houkutteli myös paljon uusia kävijöitä Olympiastadionille. Stadionkonserteissa yhdistyivät suuren mittakaavan toteutus, stadionin tarjoamat mahdollisuudet ja ainutlaatuinen tunnelma, mikä teki tapahtumista erityisiä myös esiintyjille ja yleisölle, sanoo puolestaan Olympiastadionin johtaja Ari Kuokkanen.

Helsinkiin tultiin tapahtuman takia

Coldplayn neljä konserttia toivat Helsinkiin noin 63 miljoonaa euroa, kun taas Metallican kahden konsertin osuus oli noin 36 miljoonaa euroa. Vaikka kävijämäärät olivat suuria, yli 90 prosenttia konserttivieraista koki sisäänkäynnin sujuneen hyvin.

Metallican konserttien välinen välipäivä näkyi pidempänä viipymänä Helsingissä, mikä lisäsi kaupungin taloudellista hyötyä. Noin joka kolmas Metallican ja Bruce Springsteen and The E Street Bandin konserttikävijä yöpyi maksullisesti Helsingissä, ja heistä 90 prosenttia valitsi majoituksen kaupungin alueelta. Helsingissä asuvien osuus konserttikävijöistä vaihteli 15-25 prosentin välillä. Metallican kävijöistä joka viides saapui tapahtumaan oman lapsensa kanssa, kun Coldplayn konsertissa oman lapsen kanssa saapuneiden osuus oli 15 prosenttia kävijöistä. 

Helsingin ulkopuolelta saapuneista konserttikävijöistä noin 95 prosenttia tuli kaupunkiin ainoastaan näiden tapahtumien vuoksi. Tämä osoittaa, että ihmiset ovat valmiita matkustamaan keikkojen takia sekä muihin kaupunkeihin että ulkomaille. Helsingin ulkopuolelta saapuneista useampi kuin joka toinen käytti joukkoliikennettä matkustaessaan kaupunkiin. Heistä noin puolet käytti kaukoliikenteen junaa matkansa aikana. Paikallisista vastaajista noin 60 prosenttia käytti joukkoliikennettä matkustaessaan tapahtumapaikalle.

Helsingin kaupungin ja Olympiastadionin tilaamaan kävijätutkimuksen toteutti Sponsor Insight. Kyselyihin vastasi yli 23 000 tapahtumakävijää.

 

Konsertit:

Metallica 7. ja 9.6.2024

Bruce Springsteen and The E Street Band 12.7.2024

Coldplay 27.-28.7, 30.-31.7.2024

Tapahtumien järjestäjä: Live Nation Finland

Tapahtumapaikka: Olympiastadion, Helsinki

  

Lisätiedot:

Live Nation Finland, Piia Lindroos, Head of marketing, 050 388 3769, [email protected]

Olympiastadion, Marju Paju, markkinointi- ja viestintäjohtaja, 040 5138452, [email protected]  

Sponsor Insigth Finland, Klaus Virkkunen, Tutkimusjohtaja, 040 584 1157, [email protected]

Helsingin kaupunki, Sanna Forsström, brändi ja tapahtumat -yksikön päällikkö, 040 5313713, [email protected]  

 

Live Nation Finland on Suomen johtava tapahtumajärjestäjä. Liiketoiminnan perusta on elävän viihteen tuottaminen kotimaisten ja kansainvälisten artistien konserteista festivaaleihin, perheviihteeseen ja klubikeikkoihin. Live Nation Finlandin ydinliiketoimintoihin kuuluu myös kotimaisten artistien agentuuri Live Nation Agency, joka edustaa kotimaisia huippunimiä ja nousevia artisteja. Live Nation Finland kiinnittää artisteja kotimaisille festivaaleille ja omistaa Pohjoismaiden suurimman hiphop-festivaalin Blockfestin. Live Nationin sponsorship-tiimi yhdistää maailmanlaajuiset ja paikalliset brändit livetapahtumia rakastavan yleisön kanssa. Live Nation Finland on osa kansainvälistä Live Nation Entertainment -konsernia, joka toimii yli 45 maassa ympäri maailmaa. Lisätietoja Live Nation Entertainmentista: livenationentertainment.com.

Olympiastadion on Suomen suurin tapahtuma-areena ja yksi Helsingin tunnetuimmista maamerkeistä. Suomen legendaarisin tapahtumapaikka on uudistunut kansainvälisten suurtapahtumien vaatimukset täyttäväksi monitoimiareenaksi. Olympiastadion on tapahtumien ohella avoinna päivittäin kaupunkilaisille, vierailijoille, kokousasiakkaille ja liikkujille. Stadionilla vierailee vuosittain noin miljoona kävijää. Olympiastadionin toiminnasta vastaa Stadion-säätiö sr. Lisätietoa Olympiastadionista ja stadionin toiminnasta: www.stadion.fi 

Sponsor Insight Finland on vuonna 1996 perustettu sponsoroinnin ja tapahtumien mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys. Yhdessä Ruotsin ja Norjan kumppanitoimistojen kanssa Sponsor Insight tarjoaa maakohtaista, pohjoismaista ja kansainvälistä tietoa tapahtumien ja sponsoroinnin markkinasta sekä vaikutuksista.