Olympiastadion 2022

OLYMPIASTADIONIN TUOTANTOVAIKUTUKSET VIIME VUONNA 194M€

Julkaistu 30.1.2023

Uudistuneen Olympiastadionin tuotantovaikutukset viime vuonna 194 miljoonaa – maamerkki kerää kehuja erityisesti tapahtumistaan

Vuosina 2016–2020 uudistettu Olympiastadion avattiin yleisölle jälleen elokuussa 2020. Perusparannettu, laajennettu ja uudistettu stadion on entistä monipuolisempi tapahtuma-areena sekä koko kansan liikunta- ja kohtaamispaikka, jonka seurauksena sen taloudellinen merkittävyys työllisyys- ja verovaikutuksineen on huomattava.

Uudistuksen kokeneen Olympiastadionin toimintavuoden 2022, joka toteutui lähes ilman koronarajoituksia, tuotantovaikutus kerrannaisvaikutuksineen on ollut 194 miljoonaa euroa ja työllisyysvaikutus 1 427 työpaikkaa. Verovaikutukseksi on arvioitu noin 27 miljoonaa euroa. Vuonna 2014 uudistamisen jälkeisen ajan tuotantovaikutuksiksi arvioitiin noin 132 miljoonaa euroa, joten vuoden 2022 tulokset ja stadionin toiminnan merkitys ovat ylittäneet positiivisesti ennakkoarviot. Olympiastadionin perusparannus- ja uudistamishankkeen taloudellisten vaikutusten arviointi* toteutettiin yhdessä KPMG Oy:n kanssa loppuvuodesta 2022.

Olympiastadion on Suomen ylivoimaisesti suurin stadion ja areena. Taloudellisilta vaikutuksiltaan Olympiastadion on omaa luokkaansa, ja toimiessaan täydellä kapasiteetilla tulee Suomen valtion ja Helsingin kaupungin investointi perusparannus- ja uudistamishankkeeseen maksamaan itsensä takaisin, sanoo Olympiastadionin johtaja Ari Kuokkanen.  

Taloudellisten seikkojen lisäksi uudistusten positiivinen vaikutus näkyy selkeästi kävijämäärissä: kokonaiskävijämäärä nousi vuonna 2022 lähes miljoonaan ja ilman alkuvuoden koronarajoituksia kokonaiskävijämäärä olisi arvioiden perusteella ollut hieman yli miljoona. Ennen stadionin peruskorjaus- ja uudistamishanketta kokonaiskävijämäärä oli vuosittain noin 600 000.


Vuosi 2022 oli pop-musiikin ja urheilun juhlaa

Suomessa ei ole toista Olympiastadionin kokoista rakennusta, johon mahtuu kerralla saman verran katsojia. Stadion onkin elimellinen osa pääkaupunkiseudun tapahtumaklusteria, ja ylläpitää omalta osaltaan niin Helsingin kuin Suomenkin vetovoimaisuutta urheilun ja viihteen suurtapahtumapaikkana. Pelkästään kaksi peräkkäistä Antti Tuiskun konserttia syyskuussa 2022 veti paikalle 70 000 fania, ja Sunrise Avenuen heinäkuiset jäähyväiskonsertit ylsivät samoihin lukuihin. Globaaleista tähdistä suurimman yleisön vuonna 2022, 50 000 henkeä, houkutteli paikalle pop-tähti Ed Sheeran. Urheilutapahtumista yleisömagneetteja olivat muun muassa Suomen jalkapallomaajoukkueen taidonnäytteet, UEFA Super Cup, yleisurheilun Suomi–Ruotsi-maaottelu ja Helsinki Ski Weeks. Tapahtumien kokonaiskävijämäärä vuonna 2022 oli yhteensä 650 000. 

Stadionin suurtapahtumat synnyttävät varsin merkittäviä aluetaloudellisia vaikutuksia, jotka muodostuvat tapahtuman järjestämisen edellyttämistä tuotannon lisäyksistä alueella ja toisaalta yksityisen kulutuksen kasvun kautta. Stadionilla järjestettävät urheilutapahtumat ja konsertit houkuttelevat Helsinkiin vuosittain 150 000 -200 000 ulkopaikkakuntalaista tai ulkomaalaista vierailijaa. Olympiastadionin tapahtumatoiminnalla on myös iso vaikutus Helsingin alueen työllisyyteen, sillä se mahdollistaa monelle eri toimijalle merkittävän palvelutarjonnan organisoinnin.

Kesällä 2022 tehty kävijätutkimus* vahvistaa, että stadionista on onnistuttu tekemään nykyajan vaatimukset täyttävä tapahtumapaikka: keskiarvo kävijöiden antamasta arviosta tapahtumille oli yli 4,2 (asteikolla 1–5). Kuten yksi kävijöistä kuvailee: ”Olympiastadionilla on vaan jotakin, mitä muualla ei ole.”

Uudistetun stadionin kehityttyä vilkkaaksi tapahtuma- ja vierailukohteeksi, on sen merkitys Helsingin kaupungille huomattavasti aiempaa suurempi. Helsingin Olympiastadionilla ja sen toiminnalla oli vuonna 2022 myös poikkeuksellisen suuri kansallinen ja kansainvälinen näkyvyys eri digitaalisen ja sosiaalisen median kanavissa, toteaa Stadion-säätiön hallituksen puheenjohtaja Nasima Razmyar.  


Kansanterveyttä ja hyvää fiilistä

Vuosi 2022 on ollut Olympiastadionille menestyksekäs toimintavuosi, ja tapahtumat vastaavat suurimmasta siivusta stadion-kävijöitä: vuonna 2022 tapahtumakävijöiden osuus kaikista kävijöistä oli noin 70 %.

Tapahtumien ohella stadion toimii kuitenkin päivittäisenä liikunta- ja kohtaamispaikkana niin kaupunkilaisille, vierailijoille, kokousasiakkaille kuin liikkujillekin. Esimerkiksi senioreille löytyy maksuton vakiovuoro ja urheiluseurat sekä koululaiset käyttävät tiloja liikuntatunneillaan. Vuonna 2022 järjestettiin myös useampia tapahtumia, jolloin kuka tahansa saattoi poiketa liikkumaan stadionin kenttäalueelle maksutta. Stadionin tiloissa on mahdollista sekä työskennellä että järjestää kokouksia historiallisesti ja arkkitehtuurisesti ainutlaatuisessa miljöössä.

Muun kuin tapahtumatoiminnan on arvioitu tuovan stadionille noin 360 000 kävijää vuodessa. Vuonna 2022 toteutunut kävijämäärä oli noin 240 000, luku johon vielä alkuvuodesta vallinneet pandemiarajoitukset vaikuttivat rajusti. Muun toiminnan ja siihen osallistuvien henkilöiden kulutusvaikutukset muodostavat Suomessa vuosittain yhteensä noin 8 miljoonan euron tuotantovaikutuksen kerrannaisvaikutuksineen.

Taloudellisten vaikutusten arviointi (KPMG)

Olympiastadion on yksi Suomen ja Helsingin tunnetuimmista maamerkeistä. Suomen legendaarisin tapahtumapaikka on uudistunut kansainvälisten suurtapahtumien vaatimukset täyttäväksi monitoimiareenaksi. Olympiastadion on tapahtumien ohella avoinna päivittäin kaupunkilaisille, vierailijoille, kokousasiakkaille ja liikkujille. 

*Selvityksessä on tarkasteltu Olympiastadionin perusparannuksen jälkeisiä toiminnallisia ja taloudellisia arvioita vuoden 2022 toteutuneilla ja osittain estimoiduilla luvuilla. Taloudelliset vaikutukset on arvioitu panos-tuotosmalliin perustuen hyödyntämällä Tilastokeskuksen aineistoja vuodelta 2019.

KPMG Oy toteutti Olympiastadionin perusparannus- ja uudistamishankkeen taloudellisten vaikutusten arvioinnin myös vuonna 2014. Siinä tarkasteltiin perusparannus- ja uudistamishankkeen hankeaikaisia taloudellisia vaikutuksia sekä esitettiin arvioita uudistamisen jälkeisen ajan taloudellisista vaikutuksista.

**Kävijätutkimuksen toteutti Sponsor Insight Finland huhti–heinäkuussa 2022. Haastattelut tehtiiin Dynatan Internet-paneelin kautta. N 400/kuukausi. Otos vastaa sukupuolen, iän sekä asuinläänien osalta Suomen väestörakennetta pienoiskoossa (+18 vuotiaat).