TAPAHTUMAVUOSI 2022 - ELÄMYKSET ALKAVAT JO LIPPUKAUPASSA
Vuosi 2022 on tapahtumien supervuosi. Olympiastadionin lipunmyyntikumppani Lippu.fi haluaa tuoda kaikki palvelut pysäköinnistä ravintolavarauksiin tapahtumavieraiden ulottuville.
Koronapandemia kuritti tapahtuma-alaa, mutta tapahtumien tulevaisuus näyttää valoisalta. Lippu.fi:n toimitusjohtaja Ari Palhamon mukaan 2022 tulee olemaan ”aivan hurja tapahtumavuosi”.
Jos normaalina vuonna Olympiastadionilla on järjestetty kahdesta kolmeen suurta konserttia, ensi vuonna niitä nähdään ennätykselliset kahdeksan.
”Ja tähän tulevat vielä urheilutapahtumat ja uudentyyppiset innovatiiviset elämykset päälle. Alkuvuodesta Olympiastadionilla koettiin jo kansainvälinen hiihtotapahtuma Stadion Sprint Helsinki Ski Weeksien aikana”, Palhamo toteaa.
Lippu.fi on Olympiastadionin virallinen lipunmyyntikumppani ja yksi pääyhteistyökumppaneista. Olympiastadion on monitoimiareena, jossa suurtapahtumien lisäksi lipunmyynnillä on tärkeä merkitys arjen toiminnoissa, kuten matkailija- ja vierailijapalveluiden kokonaisuudessa.
Lippu.fi:llä on merkittävä rooli Olympiastadionin palveluntuottajana ja yhteistyökumppanina, kertoo Olympiastadionin johtaja Ari Kuokkanen.
”Olympiastadion on paikka kohtaamisille läpi vuoden, joten yhdessä Lippu.fi:n ja tapahtumajärjestäjien kanssa meillä on paljon mahdollisuuksia uudenlaisten elämysten tarjoamiseen.”
Ed Sheeranin konsertti näyttää tietä uuden ajan lipunostoon
Yksi ensi kesän odotetuimmista tapahtumista on Ed Sheeranin kiertue. Palhamo kertoo, että supertähti vaatii poikkeuksellisen tiukkoja turvallisuustoimia myös lipunmyynnissä.
”Sheeran on hyvin vahvasti lippujen trokausta ja hintojen manipulointia vastaan. Hän vaatii, että konsertteihin pääsee vain alkuperäisen lipun ostajat mobiililipuilla.”
Sheeranin kahden stadionkonsertin lippujen jälleenmyynti onnistuu vain lippukaupan omalla markkinapaikalla ja hinnalla, joka lipusta on alun perin maksettu. Palhamo ennustaa, että samanlaisia vaatimuksia tullaan näkemään jatkossa entistä enemmän.
”Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka vaativimpien Suomessa nähtyjen artistien vaativimmatkin tarpeet pystytään toteuttamaan Olympiastadionilla.”
Lippukaupan digitalisoituminen hyödyttää sekä tapahtumavieraita että ympäristöä. Liput eivät päädy vääriin käsiin, eikä enää tarvita kymmeniätuhansia tulostettuja lippuja tai muovisia tapahtumarannekkeita. Myös äkillisistä muutoksista ja uusista turvallisuusohjeista on helpompi viestiä.
”On entistä tärkeämpää, että meillä on kaikkien tapahtumaan tulevien yhteystiedot. Näin voimme viestiä kaikista muutoksista, jottei kenenkään tarvitse lähteä ajamaan tapahtumaan vaikkapa Rovaniemeltä ja huomata paikan päällä, että jokin muutos estääkin osallistumisen”, Palhamo kertoo.
Elämyksellisyys tulee lippukauppaan
Elämyksellisyys on yksi tapahtuma-alan tärkeimmistä trendeistä. Palhamon mukaan tämä näkyy myös lippukaupassa, josta voi tulevaisuudessa ostaa kaikki tapahtumavierailuun liittyvät palvelut pysäköinnistä ravintolaillalliseen.
”Kuluttajat haluavat nyt enemmän kuin pelkkiä esityksiä. Sen sijaan että vain välitämme lippuja, voimme tehdä näkyväksi kaikki oheistuotteet ja -palvelut aina majoituksesta ravintoloihin ja fanituotteisiin asti”, hän kertoo.
Lippu.fi:llä on käynnissä kehitysprojekti, jossa oheispalvelut tuodaan mukaan verkkokaupan valikoimaan. Palhamo paljastaa, että uusi palvelu tulee käyttöön joissakin Olympiastadionin tapahtumissa vielä vuoden 2022 aikana.
”Vuonna 2022 juhlistamme eri tavoin myös Helsingin olympialaisten 70-vuotisjuhlavuotta. Tervetuloa Olympiastadionille elämysten äärelle!” toivottaa Olympiastadionin Kuokkanen.
Kuva: Jussi Eskola