OLYMPIASTADIONIN VUOSI 2024 - SUURI ELÄMYKSIÄ, KESTÄVÄÄ KEHITYSTÄ JA YHTEISÖLLISYYTTÄ
Olympiastadionin vuosi 2024 oli täynnä unohtumattomia hetkiä. Stadion toimi monipuolisena kohtaamispaikkana ympäri vuoden tarjoten tapahtumaelämyksiä, kokouspalveluita, liikuntatoimintaa, opastettuja kierroksia ja erinomaisia ravintolapalveluja. Vuoden aikana vierailijoita oli yhteensä huikeat 850 000.
Unohtumattomat elämykset ja historiallisen merkittävä tapahtumavuosi
Tapahtumavuosi 2024 oli erityisen merkittävä stadionkonserttien osalta, sillä yhdeksänä iltana stadionilla nautittiin huippuartistien musiikista. Tämän lisäksi stadionilla järjestettiin useita urheilu- ja yritystapahtumia, jotka houkuttelivat kävijöitä nauttimaan stadionin tunnelmasta ja unohtumattomista kokemuksista. Yleisurheilun Ruotsi-ottelu toi stadionille maaottelun kannustajat, ja harrastetapahtumat vetivät puoleensa eri-ikäisiä liikkujia. Vuoden kohokohtiin kuului Huuhkajien syksyllä pelaama Suomi–Englanti jalkapallo-ottelu, joka herätti suurta kansainvälistä huomiota. Tämän kaiken myötä Olympiastadion toimi tärkeänä kulttuuri- ja urheilukeskittymänä koko vuoden ajan.
Kestävä kehitys ja ympäristöystävällisyys etusijalla
Ympäristövastuu ja kestävä kehitys tarkoittivat Olympiastadionilla konkreettisia tekoja toiminnassa. Stadion saavutti täyden energiahiilineutraaliuden, kun vuonna 2024 siirryttiin 100 % ekolämpöön, sähkön tuotanto perustui täysin vesivoimaan ja jäähdytys toteutettiin kaukokylmällä. Myös ruohonleikkureiden sähköistyminen oli osa stadionin vastuullista kehitystä.
Monipuoliset palvelut ja erinomainen asiakaskokemus
Stadionin tiloissa toteutettiin kokouksia, juhlia ja muita tilaisuuksia, ja kokousasiakkaiden määrä kasvoi 28,4 % edellisvuoteen verrattuna. Asiakaskokemukset olivat erinomaisia; asiakaspalautteiden keskiarvo oli 4,51/5.
Olympiastadionin liikuntatiloissa järjestettiin harjoituksia kaikenikäisille ja lähes 90 000 asiakasta hyödynsi stadionin liikuntapalveluja. Vakiovuoroja järjesti 35 eri organisaatiota. Stadion mahdollisti myös maksutonta liikuntakäyttöä, kuten ikääntyneiden talvikauden liikuntavuoroja. Liikuntapalveluiden asiakaspalautteet olivat erinomaisia (4,81/5).
Opastetut kierrokset johdattivat kävijöitä muun muassa tornin salahuoneeseen, ja Bistro Stadion -ravintolassa tarjottiin herkullisia lounaita ja illallisia.
Kumppanuudet ja merkittävä näkyvyys
Stadionin kumppanuus- ja yhteistyöverkosto oli laaja, ja yhteistyötä tehtiin lukuisten eri toimialojen yritysten kanssa. Helsingin Olympiastadionin näkyvyys globaalissa mediassa kasvoi merkittävästi, erityisesti kansainvälisistä urheilutapahtumista ja konserteista saatujen uutisten myötä. Olympiastadionin maininta oli vuositasolla yli 8 000 uutisartikkelissa, ja sosiaalisen median päivityksiä stadionista oli lähes 9 400 kappaletta.
Olympiastadionin johtaja Ari Kuokkanen summaa vuoden 2024: "Stadionin toimintavuosi oli täynnä yhteisöllisiä ja elämyksellisiä hetkiä. Stadion pysyi vahvana urheilun ja kulttuurin keskuksena, mutta myös vastuullisuuden ja kestävän kehityksen suunnannäyttäjänä. Kiitos lämpimästi kaikille stadionilla vierailleille ja sidosryhmillemme erinomaisesta yhteistyöstä."
Kuva: Jussi Eskola (Olympiastadion 27.7.2024)