STADIONIN KOKOUSTILOISSA YHDISTYVÄT HISTORIA, NYKYHETKI JA AJATTOMUUS
Olympiastadionin kalusteet heijastavat niin rakennuksen historiaa kuin tämän päivän vierailijoiden tarpeita. Näin Isku kalusti stadionin monikäyttöiset tilat.
Helsingin Olympiastadionilla ja kolmannen polven perheyritys Iskulla on paljon yhteistä, sekä historiassa että nykyhetkessä.
”Suomalaisuus, kotimaisuus, ajattomuus…” luettelee Iskun muotoilujohtaja Antti Olin. ”Stadion on rakennusarkkitehtuurin näkökulmasta klassikko, ja myös meillä Iskulla on melkoisia klassikoita mallistossa.”
Isku ja Olympiastadion ovat myös aikalaisia: Eino Vikström perusti Iskun Lahdessa vuonna 1928, ja Yrjö Lindegrenin ja Toivo Jäntin suunnitteleman stadionin rakennustyöt alkoivat 1934. Kun Olympiastadionin jättiremontti käynnistyi vuonna 2016, oli Iskulle luontevaa lähteä mukaan kumppaniksi kalustamaan stadionin tilat vierailijakeskusta, kokous- ja monitoimitiloja sekä vip-aitioita myöten. Kalustevalinnoissa haluttiin kunnioittaa rakennuksen alkuperäistä funkkishenkeä, ja verhoilussa tuotiin esille ajalle tyypillisiä hailakan sinisiä, punaisia ja vihreitä sävyjä.
Olympiastadionin markkinointi- ja viestintäjohtaja Marju Paju on iloinen siitä, että yhteistyön myötä voidaan tuoda esiin suomalaista muotoilua stadionin ainutlaatuisessa miljöössä.
”Kaikki kalusteratkaisut kunnioittavat stadionin arkkitehtuuria ja ovat lisäksi monitoimistadionin tarpeiden mukaisesti helposti siirreltäviä eri tilaisuuksien ja tapahtumien vaatimusten mukaisesti.”
Tasapainottelua perinteisen ja modernin välillä
Ajattomuuden ja suojeltuun ympäristöön sopivuuden lisäksi kalustuksessa otettiin huomioon myös nykypäivän stadioniveraiden tarpeet.
”Maailma muuttuu, ja meidän pitää olla jatkuvasti hereillä, jotta meillä on tarjolla ajan ongelmiin sopivat ratkaisut kalusteiden muodossa”, Olin kertoo Iskun suunnittelun periaatteista.
Nykypäivän ratkaisut tarkoittavat esimerkiksi toimistokäyttöön suunniteltuja tila tilassa -kalusteita, kuten Olympiastadionin vierailijakeskuksesta löytyvää kokouskuutiota, jossa voi tehdä töitä ja pitää palavereja.
Aina ei kuitenkaan tarvitse suunnitella kaikkea alusta asti.
”On tosi hienoa mennä kaivelemaan arkistoon, mitä kaikkea lähes sadan vuoden varrella on suunniteltu. Aina ei kannata piirtää tuolia nollasta”, Olin kertoo.
Hyvä esimerkki historian hyödyntämisestä löytyy Olympiastadionin bistrosta: Tuoli 53:n mallin suunnitteli Kurt Hvitsjö jo 1950-luvulla koululaiskäyttöön. Bistron tuolit ovat istuimen uudistuotannon ensimmäiset mallikappaleet.
”Toimme stadionin 53-tuoleihin kromirungon ja konjakinvärisen nahan, jotka olivat sen ajan luksusta. Nykyään 53 on yksi kysytyimpiä tuolejamme myös kotikäytössä.”
Toimistokalusteet ovat olleet tärkeässä roolissa Iskun valikoimissa jo 1930-luvulta alkaen. Stadionin kokoustiloissa on otettu huomioon niin tilojen ainutlaatuisuus kuin nykypäivän kokousvieraiden vaatimukset. Jokaiseen huoneeseen valittiin erilaiset kalusteet, jotka sopivat tilaan ja tukevat huoneiden tarinaa.
”Pitää nostaa esimerkiksi perinteistä neuvotteluhuonetta rennompi Rock & Pop – vaikka siellä onkin minun suunnittelemani lounge-tuolit ja aputasot”, Olin naurahtaa.
Kestävä on vastuullista
Vastuullisuus näkyy kaikkialla Iskun toiminnassa. Kaikki tuotteet on suunniteltu ja valmistettu Suomessa, ja myös materiaaleja halutaan hyödyntää harkiten, Olin kertoo. Monikäyttöinen puu on isossa roolissa Iskun kalusteissa, ja jopa yli jääneet nahkapalat toimitetaan eteenpäin suomalaiselle laukkuvalmistajalle.
Myös kalusteiden kestävyys on tärkeä osa vastuullisuutta. Iskulla on oma laboratorio, jossa tuotteet joutuvat kovaan testiin. Etenkin julkisten tilojen kalusteiden pitää kestää kovaakin käyttöä.
Olinin mukaan niin kuluttajat kuin yritykset kiinnittävät entistä enemmän huomiota kalusteiden käyttöikään. Kotiin hankitaan kalusteita loppuelämäksi, ja yrityksissä panostetaan tuotteiden uudelleen käyttämiseen.
”On mennyttä maailmaa, että käytetyt kalusteet heitetään roskalavalle ja samaan aikaan toisesta ovesta kannetaan uutta tilalle.”
Myös kaikki Olympiastadionin kalusteet on valmistettu ja valittu kestämään aikaa ja kulutusta. Esimerkiksi vierailijakeskuksen katseenvangitsijat, suuret Big Hug -lepotuolit, ovat kovalla käytöllä joka päivä.
”Joskus olen seurannut, kun niihin saattaa mennä neljäkin lasta istumaan kerrallaan. Hyvin ne näyttävät kestävän”, Olin naurahtaa.
Muotoilujohtaja kiittelee Olympiastadionia hyvästä yhteistyöstä ja kannustaa kaikkia vierailemaan stadionilla muulloinkin kuin urheilu- ja viihdetapahtumien aikana.
”Se on upea rakennus. Siellä voi aistia tunnelmaa, joka on säilynyt hyvin samana aivan alusta asti.”
Tervetuloa kokoukseen Olympiastadionille! Tutustu tiloihin tästä